Je e-commerce zaak laten groeien

Auteur: Simon Pille

Een online zaak beginnen is al een hele uitdaging. Je eerste verkopen of orders zijn dan wel
lastig, het opschalen is dat des te meer. In dit artikel spreken wij
over de volgende stap: hoe je van je eerste familiale verkopen naar een echt
draaiende zaak geraakt.

Volgende stappen worden hieronder behandeld:

·       Identificeer je doelgroep

·       Probeer duurzame klantenrelaties te
onderbouwen

·       Implementeer ‘upsell’ of ‘crossell’
strategieën

·       Ga internationaal

·       Ontwikkel content marketing

Identificeer je doelgroep

Je doelgroep identificeren is de allereerste stap voor elke onderneming. Je moet namelijk je
volledige marketing, alsook je verkoopproces aanpassen aan wie je klant
eigenlijk is. Hoe specifieker je je diensten of producten kan richten, hoe
efficiënter je verkoop loopt.

Stel jezelf de volgende vraag: ‘wie heeft er nood aan mijn product?’. Dat kan een simpel
antwoord zijn, bijvoorbeeld, in het geval van TechJane is dat KMO’s, want
iedere KMO heeft op zijn minst een website nodig. Begin met je bestaande
klanten te onderzoeken, vraag je af of het de juiste klantenprofielen zijn en niet
enkel vrienden of familie, maar een degelijke representatie van wie je
doelgroep eigenlijk is.

Ontwikkel duurzame klantenrelaties

Een bestaande klant houden is vele malen efficiënter dan een nieuwe klant te vinden. Door hierop
in te zetten, verhoogt je omzet. Je kan dit doen kortingen te geven,
loyaliteitsprogramma’s op te stellen gepersonaliseerde marketing (op basis van
hun klantenprofielen producten aanraden).

Implementeer ‘upsell’ of ‘crossell’ strategieën

Upselling en cross-selling zijn twee simpele strategieën die geïmplementeerd kunnen worden
tijdens het verkoopproces.

Upselling gaat over je klanten een duurder alternatief op hun potentiële aankoop aan te raden. Dit
kan je doen door lijsten met voordelen per product naast elkaar te leggen en
duidelijk te tonen waarin de twee producten differentiëren en wat de meerwaarde
van het duurdere product is.

Cross-selling gaat dan over complementen aanraden. Het is een strategie die afhankelijk van
je aankoop een ander product zal aanraden dat al dan niet supplementair op de
bestaande aankoop is.

Ga internationaal

Wat in de Europese unie alvast een evidentie is, is de mogelijkheid om buiten je
landsgrenzen te verkopen. En ecommerce bedrijven hebben hier een uniek voordeel
in, aangezien zij niet gebonden zijn aan fysieke beperken zoals fysieke winkels
die hebben.

De internationale markt die vroeger enkel voor gigantische spelers een mogelijkheid was, is nu
voor vrijwel elke kleine webshop een mogelijkheid. Dat wilt niet zeggen dat het
evident is om hierin te starten, want heel wat mogelijkheden die voor velen
beschikbaar zijn, brengt ook een immense concurrentie met zich mee.

Dat en zaken zoals taalbarrières maken het voor de beginnende internationaal strevende
webshop niet makkelijk.

Implementeer content marketing

Content marketing wordt gezien als een pull-marketing strategie omdat het potentiële klanten
richting jouw platform trekt. Het is een goede variant op de push-strategieën
waarin jij je klanten probeert op te zoeken, zoals via sociale media kanalen.

De voornaamste basis voor content marketing is een sterk SEO-beleid. Traffic naar je website
genereren hoort je eerste doelstelling te zijn, maar ze op je website houden,
is des te belangrijker. Je kan zaken implementeren zoals een blog, webinars of
ebooks om zo je potentiële klanten een reden te geven om bij jou te blijven.

Een aantal suggesties die je zeker niet mag vergeten, zijn:

·       Ontwikkel informatieve content die de échte problemen van je klant oplost

·       Maak je content structureel en post regelmatig

·       Wees beter dan je concurrentie. Het is een goed idee om te weten waar zij staan én waar ze tekort komen.

Content marketing is geen simpele taak. Het vraagt immens veel werk en middelen. Een mogelijke
oplossing hiervoor is het outsourcen van dit departement. 

Copyright © 2023 techjane.be. All rights reserved. Powered by Crea-Studio BV.
Algemene Voorwaarden
nl_BENederlands (België)